Vigtig information vedr. Covid-19
16-10-2020

Mustang Mach 1 kommer til Europa – med debut på Goodwood

Ford gør flot figur med sine knivskarpe Ford Performance-modeller ved dette års Goodwood SpeedWeek. Den årlige bilmesse får nemlig fornemt besøg af blandt andre blandt andre Ford GT, Mustang Mach-E 1400 og ikke mindst Mustang Mach 1, der kommer til Europa for første gang.

Goodwood SpeedWeek afholdes i år virtuelt fra West Sussex i England. Og når det årlige mekka for alle med benzin i blodet løber af stablen fra 16. til 18. oktober, er det med den legendariske Mustang Mach 1 i spidsen for Ford.

I forbindelse med Mustang Mach 1’s deltagelse ved dette års Goodwood kan Ford afsløre, at den eksklusive specialmodel dermed tilbydes til europæiske kunder for første gang nogensinde.

Mustang Mach 1 er kendt for sin råstyrke og et styretøj, der egner sig til banekørsel og er det skarpeste i hele Mustang-familien. Dens performance er tilvejebragt af optimeret aerodynamik og en unikt kalibreret 5,0-liters V8’er med 460 hk med forbedret køling.

Mustang Mach 1 er også den første fabriksproducerede Mustang i Europa, der har højtydende 6-trins manuel TREMEC-gearkasse. TREMEC-gearet har rev matching-teknologi og optimeret oliekøler, der især kommer til sin ret ved banekørsel. Mustang Mach 1 tilbydes også med Fords 10-trins automatgear, der ligeledes har optimeret oliekøler og software, der er kalibreret til høj ydelse på både vej og bane.

Affjedringen er skræddersyet og ligeledes afstemt til både vej- og banekørsel. Den består af den unikke støddæmperteknologi MagneRide 2, der ved hjælp af magnetisme tilpasser støddæmpningens stivhed optimalt til køreforholdene. Dertil følger unikke bøsninger, der gør styretøjet skarpere og mere hurtigtreagerende til de helt skarpe sving. Den elektriske servostyring (EPAS) er også mere fintunet. 

Ud over dens førende tekniske specifikationer har Mustang Mach 1 også et udvendigt design, der genkalder de ikoniske Mustang Mach 1-modeller fra 60’erne og 70’erne.

“Den originale Mach 1 var den ultimative fabriksproducerede Mustang, når det kom til performance og var en stor succes i motorsporten. Den nye Mach 1 bliver den skarpeste Mustang i Europa nogensinde med sine baneklare køreegenskaber og unikke design,” forklarer Matthias Tonn, Fords europæiske Chief Programme Engineer for Mustang Mach 1.

I anledning af Mustang Mach 1’s introduktion i Europa har Ford skabt en interaktiv oplevelse, hvor brugere kan lave deres egen video med specialmodellen via en app. Her kan man vælge bilens farve og kameravinkel og dele videoen på sociale medier. Appen tilbyder også augmented reality (AR), hvor man kan placere en digital Mustang Mach 1 i et virkeligt miljø. Det interaktive tiltag kan opleves her.


Ikonisk V8’er

Under kølerhjelmen på den nye Mustang Mach 1 finder man Fords 5,0-liters V8’er-benzinmotor med 460 hk. Motoren er lavet i ren aluminium og er modificeret til at præstere høj ydelse både på vejen og racerbanen.


Mustang Mach 1 har samme Open Air-indsugningssystem og 87 mm gasspjæld som Shelby Mustang GT350 fra det nordamerikanske marked. Det opgraderede luftsystem arbejder sammen med motorens rekalibrerede kontrolmodul og en kombination af indirekte lavtryksindsprøjtning og direkte højtryksindsprøjtning af brændstof. Det giver en reward-to-rev på op til 7.500 omdrejninger i minuttet. Det maksimale drejningsmoment er 529 Nm, som opnås ved 4.600 omdrejninger i minuttet.

Mustang Mach 1 har også samme ekstra oliekøler som Shelby GT350. Oliekøleren arbejder sammen med en ny oliefilteradapter, der sikrer optimalt olieflow og konsistent ydelse ved høje belastninger. Mach 1's fire aktive 4,5” ventiler i udstødningssystemet fremhæver den store V8’ers umiskendelige signaturlyd.

Specialmodellen fås med 6-trins manuelt gear eller 10-trins automatgear. Begge gearkasser har spærredifferentiale som standard.

Den 6-trins manuelle gearkasse er en TREMEC 3160 med dobbeltkobling, der komfortabelt klarer aggressive gearskift ved høje omdrejninger på racerbanen. Gearet har samtidig rev matching-teknologi, som anvender motorens elektriske kontrolsystem til midlertidigt at øge hastigheden ved nedgearinger. Dette gør gearskift både hurtigere og mere flydende og afgiver en unik omdrejningslyd.

Mustang Mach 1 fås også med Fords avancerede 10-trins automatgear. Gearet er unikt kalibreret og kommer med en ny drejningsmomentkonverter, der optimerer både drejningsmoment, gearskift og ydelse. Kølekapaciteten er derudover øget med 75 procent takket være en ekstra luftoliekøler, der giver tilstrækkelig køling ved høje belastninger. 


Klar til racerbanen

Mustang Mach 1 drager fordel af aerodynamiske optimeringer, der både giver bedre performance og et karakteristisk design, som hylder de originale modeller.

Frontens nye look med todelt øvre gitter og nye sidegitre giver bedre aerodynamik og køling. Derudover skaber Mustang Mach 1 22 procent mere downforce end Mustang GT takket være samme bagerste fordelingsenhed som den, man finder på Mustang Shelby GT500. Mustang Mach 1 har også længere undertræk, der dirigerer køleluft til bremserne. Formen på den forreste splitter er designet til at give øget downforce for forbedret greb på banen, mens den skræddersyede bagspoiler er matchet med frontens aerodynamik for at sikre optimal løftebalance fra fronten til bagenden.

Affjedringen er samtidig specifikt fintunet til racerbanens ekstreme krav. Undervognens særlige MagneRide 2-støddæmpningsteknologi har stivere forfjedre og ekstremt hurtig respons på ændrede vejforhold og underlaget. En unik væske i støddæmpernes kammer stimuleres elektronisk til at give mere eller mindre modstand i støddæmpningen alt efter underlag og den valgte indstilling.

Den elektriske servostyring (EPAS) er optimeret, og bilen har ny bremseforstærker med hurtigere responstid, der i samspil med den unikke affjedring gør Mustang Mach 1’s styretøj til det skarpeste i hele den europæiske Mustang-familie. 

Derudover har Mustang Mach 1 unikke 19” 5-egede alufælge. De er en halv tomme bredere både foran og bagtil, mens sportsdækkene er Michelin Pilot Sport 4.


Ikonisk design født på ny

Karakteristisk motorsportsinspireret design og aerodynamisk styling har været nøgleelementer i hver generation af Mustang Mach 1 lige siden specialmodellens start.

Den nye Mustang Mach 1 fås i 8 farver med forskellige farvekombinationer af striber på kølerhjelmen og siderne. Disse er Fighter Jey Grey med striber i Satin Black/Reflective Orange, Iconic Silver, Shadow Black og Oxford White med striber i Satin Black/Red samt Velocity Blue, Twister Orange, Race Red og Grabber Yellow med striber i Satin Black/White.


Kabinen er Ebony-sort med detaljer i Dark Engine-aluminium. De sportslige lædersæder har Metal Grey-syninger, og hver Mustang Mach 1 har et nummereret emblem i instrumentbrættet. Derudover har det 12” digitale instrumentpanel også et nyt opstartsdisplay.

Teknologier som varme og køling i forsæderne, SYNC 3-infotainment, B&O-lydsystem med 12 højtalere og indbygget FordPass Connect-modem følger som standard.

Ford Mustang Mach 1 blev for første gang introduceret i 1969 som en opgraderet version af Mustang GT med forbedret V8-motor, motorsportsophæng og skræddersyet styling. Første generation af Mustang Mach 1 satte 295 rekorder i motorsport på Bonneville Salt Flats. Nye versioner af Mustang Mach 1 blev derefter introduceret i 1971, 1974 og 2003. Mustang Mach 1 er blevet solgt i mere end 300.000 enheder siden 1969.


Ford Performance på Goodwood SpeedWeek

Ud over den nye Mustang Mach 1 stiller Ford også med et varieret udvalg af andre Ford Performance-biler ved dette års Goodwood. Disse tæller den nye elprototype Mustang Mach-E 1400, den nye Puma ST, den ikoniske Ford GT og rallyelbilen STARD Ford Fiesta ERX.


Mustang Mach-E 1400 – performance, der slår gnister

Mustang Mach-E 1400 er en unik prototype, der kører på ren el med mere end 1.400 hk. Den højtydende prototype er resultatet af mere end 10.000 timers samarbejde mellem Ford Performance og tuningspecialisterne RTR Vehicles.

Mustang Mach-E 1400 har optimeret aerodynamik og hele 7 elmotorer, der gør den i stand til at være både banebil, dragster og drifter. Dens køreegenskaber fremvises for første gang på Goodwood Motor Circuit-banen ved Chichester i Storbritannien, hvor den bliver kørt af motorsportsmesteren Vaughn Gittin Jr., der også har grundlagt RTR Vehicles.

Goodwood SpeedWeek er et virtuelt engangsevent, der kombinerer det bedste fra Goodwood Festival of Speed og Goodwood Revival. Det hele kan streames direkte online.


Puma ST på banen

Den nye Ford Puma ST gør også flot figur på racerbanen ved dette års Goodwood.

Puma ST er Fords første performance-SUV og kombinerer en bred vifte af Ford Performances kompromisløse sportsteknologier med den komfort og de praktiske egenskaber, som den almindelige Puma er blevet synonym med.Drivlinjen i Puma ST består af en 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor med 200 hk, der kan klare 0-100 km/t på bare 6,7 sekunder.


Fanfavoritten Ford GT

Ford GT holder naturligvis også Ford-fanen højt igen ved Goodwood i år. Den ikoniske superbil og fanfavorit stiller op i racerløbet Michelin Supercar Run. Bag rattet sidder den tidligere Le Mans-vinder Richard Westbrook, som dengang også vandt med den daværende Ford GT.

Den deltagende Ford GT har et letvægtschassis af kulfiber og aluminium, kulfiberpaneler, aktiv aerodynamik og en dobbeltturboladet V6 EcoBoost-benzinmotor. Motoren yder 655 hk og 750 Nm drejningsmoment med en topfart på 347 km/t.


STARD Ford Fiesta ERX

Den nye STARD Ford Fiesta ERX får også sin debut ved Goodwood. Den unikke Fiesta er en fuldt eldrevet rallycrossbil, der i år konkurrerer i drift-løbet. Den er specialudviklet af rally- og motorsportsspecialisterne fra STARD.

Fiesta ERX består af 3 elmotorer, der tilsammen leverer over 600 hk og over 1.000 Nm drejningsmoment. Den klarer 0-100 km/t på bare 1,8 sekunder og har en topfart på 240 km/t. 


Følg Ford på Mynewsdesk – Facebook – Ford.dk

Kontakt osSe flere nyhederGå til MyNewsDeskLæs mere om Mach-ELæs mere om Puma ST



Nyheder og events



Vilkår og betingelser Privatlivspolitik Karriere